محمود کلاری برای حضور در شبانه پرمخاطب مهران مدیری، به تلویزیون رفت یک«دورهمی» باشکوه!

مهدی فیضی‌صفت- عادت کرده بودیم در برنامه «دورهمی»، سلبریتی‌های نوظهور موسیقی را مقابل مجری برنامه ببینیم، ستاره‌هایی که از نظر سنی و فکری تفاوت زیادی با مهران مدیری داشتند و سوالات مطرح شده نیز از تفاوت دنیاهای میهمان و مجری خبر می‌داد اما مهران مدیری در برنامه جدید سعی کرده حداقل به سراغ چهره‌هایی برود که کمتر مصاحبه تصویری یا مکتوبی از آنها منتشر شده و مردم به نوعی تشنه تماشای آنها در قاب تلویزیون هستند. مرجان محتشم که پس از 11 سال دوری از رسانه به شبکه نسیم آمد و همچنین حضور ابوالفضل پورعرب در برنامه «دورهمی» از جمله اتفاقات مثبت برنامه «دورهمی» محسوب می‌شد، ولی مهران مدیری جمعه شب سورپرایز قابل احترامی رو کرد که لبخند رضایت را بر لب بسیاری از مخاطبان مخصوصا دوستداران سینما نشاند و از فضای سلبریتی‌محور برنامه‌های «تاک شو» فاصله گرفت.
محمود کلاری، عکاس و فیلمبردار صاحب‌نام سینمای ایران که جوایز متعدد داخلی و خارجی را به خود اختصاص داده، میهمان برنامه «دورهمی» بود و گفت‌وگویی صمیمانه با مهران مدیری انجام داد. کلاری که برخی او را بهترین فیلمبردار تاریخ سینمای ایران می‌دانند، تصویری شوخ و البته عاشق‌پیشه را از خود به نمایش گذاشت که مورد استقلال حاضران در استودیو و بینندگان پرتعداد برنامه قرار گرفت.
او خاطرات جالب و خاصی را تعریف کرد؛ از زندگی عاشقانه 40 ساله با همسرش گفت تا «شکمو» بودن مهران مدیری. این هنرمند 66 ساله نخستین فردی بوده که لحظه تاریخی فرو ریختن دیوار برلین را ثبت کرده است. در سال 1990 کلاری که از فیلمبرداری «از کرخه تا راین»، اثر ماندگار ابراهیم حاتمی‌کیا فارغ شده بود، پس از اطلاع از احتمال فروپاشی دیوار، به برلین سفر کرد و به اولین عکاسی بدل شد که لحظه فرو ریختن دیوار را ثبت می‌کند. کلاری که بارها و بارها سیمرغ‌های بلورین جشنواره فیلم فجر را به خانه برده، از حس عجیبش هنگام دریافت جایزه اسکار فیلم «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی صحبت کرد؛ از جشنواره کن گفت که شاید تصور می‌شد بلندترین قله‌ای است که فتح شده اما نکته جالب به پاسخ او در خصوص مهم‌ترین جایزه دوران حرفه‌ای‌اش برمی‌گشت. وقتی کلاری با این سوال از سوی مدیری مواجه شد، به جایزه «ووژ»، معتبرترین مدرسه فیلمبرداری در جهان اشاره کرد که البته قورباغه نقره‌ای را برایش به همراه داشت و نامزدی‌هایش هیچ‌گاه به دریافت جایزه اصلی ختم نشد.
مدیری به پاس حضور این هنرمند شاخص، ارتباطی تلفنی با مسعود کیمیایی، کارگردان شناخته‌شده سینما برقرار کرد تا از محمود کلاری بگوید؛ اتفاقی که عکاس و فیلمبردار مشهور ایرانی را بر سر ذوق آورد. کلاری صادقانه حرف می‌زد و ابایی نداشت که بگوید در برخی فیلم‌ها تنها به دلیل مشکلات مالی پشت دوربین قرار گرفته است. او در پاسخ به سوالات ثابت مدیری نیز متفاوت عمل می‌کرد تا نشان دهد دیدگاهی فراتر از میهمانان گذشته «دورهمی» دارد. وقتی کلاری با سوال «آیا عمیقا احساس خوشبختی می‌کنید؟» روبرو شد، در جواب گفت «به شدت احساس خوشبختی دارم» اما بر خلاف دیگر میهمانان برنامه، نگاهی شخصی ارائه نداد. او از درد جامعه نیز صحبت کرد و از متولیان امر خواست مردم را از یاد نبرند. برنامه «دورهمی» هر چند محوریت سرگرم‌کننده دارد و مخاطب عام را هدف قرار داده اما با دعوت از چهره‌هایی مانند کلاری هم خانواده‌ها را پای تلویزیون نشاند و هم تحسین اهالی هنر را برانگیخت.